Cewka zapłonu w samochodzie występuje w kilku technologiach. W sklepach można znaleźć między innymi kielichowe cewki zapłonowe przeznaczone do starszych samochodów, a także cewki ze zintegrowaną elektroniką, odpowiednie do samochodów z mechanicznymi rozdzielaczami zapłonu oraz dwuiskrowe cewki zapłonowe czy świecowe cewki zapłonowe, które montuje się bezpośrednio na świecy.
Cewka zapłonowa z elektronicznym rozdzielaczem
Tego rodzaju produkty przeznaczone są do pojazdów z obrotowym rozdzielaczem wysokiego napięcia i montuje się je jako oddzielny element w komorze silnika pojazdu, a w przypadku obrotowych rozdzielaczy wysokiego napięcia – w rozdzielaczu zapłonowym. Dzięki scaleniu stopnia wyjściowego z cewką zapłonową możliwe jest ograniczenie zużycia prądu, odcięcie termiczne, tłumienie zakłóceń czy stabilizacja wysokiego napięcia.
Jednoiskrowe cewki zapłonowe
Montowane są bezpośrednio na świecy zapłonowej. Z reguły w ich przypadku nie stosuje się przewodów zapłonowych, wymagane są za to złącza wysokonapięciowe. W tego rodzaju konstrukcji każda świeca zapłonowa ma swoją własną cewkę bezpośrednio nad izolatorem świecy, co pozwala na zastosowanie elementów o niewielkich rozmiarach. Jest to więc rozwiązanie bardzo kompaktowe i lekkie, doskonałe do nowoczesnych silników o mniejszej pojemności. Mimo niewielkich rozmiarów cewki jednoiskrowe generują dużą energię spalania i wyższe napięcie zapłonu. Mogą być stosowane w silnikach zarówno o parzystej, jak i nieparzystej ilości cylindrów. Jednoiskrowe cewki zapłonowe zapewniają największy możliwy zakres regulacji kąta zapłonu, dzięki czemu wszelkie zaistniałe problemy mogą być zapisane w jednostce sterującej i szybko rozwiązane.
Dwuiskrowe cewki zapłonowe
Dwuiskrowa cewka zapłonu w samochodzie dla każdej pary świec zapłonowych czy cylindrów wytwarza optymalne napięcie zapłonu. Rozdzielane jest ono następnie w taki sposób, że mieszanka paliwowo-powietrzna zapalana jest na końcu czasu zapłonu i uzyskiwane są iskry wtórne. Cewka dwuiskrowa generuje więc dwie rodzaje iskier przy każdym obrocie wału korbowego – pierwotną i wtórną. Dwuiskrowe cewki zapłonowa nadają się jednak wyłącznie do silników o parzystej liczbie cylindrów.
Polecane cewki zapłonowe
Konstrukcja cewek zapłonowych zmieniała się na przestrzeni lat, kiedy to producenci dołożyli wszelkich starań, by zwiększyć wydajność jednostek napędowych. Klasyczny rozdzielacz z biegiem czasu ustąpił miejsca bardziej skomplikowanym rozwiązaniom, a na rynku pojawiło się wiele typów cewek zapłonowych. Pojawia się więc pytanie – w który produkt najlepiej zainwestować? Wszystko zależy od modelu samochodu, ponieważ niektóre cewki doskonale nadają się do różnego typu aut, podczas gdy w innych zupełnie się nie sprawdzą. Podczas gdy cewki dwuiskrowe dedykowane są wyłącznie dla jednostek napędowych z parzystą liczbą cylindrów, jednoiskrowe można stosować również w przypadku nieparzystej ilości. To właśnie cewki jednoiskrowe cieszą się największą popularnością ze względu na dopasowanie niemal do każdego układu zapłonowego i możliwości bezpośredniego zakładania ich na świece zapłonowe.
Cewka zapłonowa - który typ wybrać?,
Brak komentarzy.